Wednesday, January 13, 2010

Isramart : Curtea de Apel Suceava a decis: - Taxa de poluare încalcă dispoziţiile Tratatului Comunităţii Europene

Isramart news:
• “la nivelul Curţii de Apel Suceava, s-a prefigurat ca practică judiciară restituirea taxei de poluare, activată după data de 8 decembrie 2008”, declară magistratul Cristinel Grosu, preşedintele Secţiei comerciale şi contencios administrativ al Curţii de Apel Suceava • “concluziile au fost trase în urma în urma întâlnirilor organizate de Curtea de Apel cu judecătorii care soluţionează asemenea cauze de contencios administrativ”, spune magistratul Cristinel Grosu • în trei ani, legislaţia românească în domeniu a corespuns cu legislaţia comunitară vreme de cinci luni şi opt zile

Curtea de Apel Suceava s-a exprimat anul trecut în sensul că forma de reglementare naţională a taxei de poluare conform căreia aceasta se suspendă pentru anumite autovehicule, însă creşte pentru unele maşini de ocazie provenite din alte state membre încalcă dispoziţiile Tratatului Comunităţii Europene.
"Începând cu lunile noiembrie-decembrie 2009, în cadrul Curţii de Apel Suceava, secţia comercială, contencios administrativ şi fiscal, s-a conturat o nouă optică în ceea ce priveşte soluţionarea cauzelor care aveau ca obiect - pretenţii - restituirea taxei de poluare percepută ca urmare a intrării în vigoare a OUG 50/2008.
“La nivelul Curţii de Apel Suceava, s-a prefigurat ca practică judiciară restituirea taxei de poluare, achitată după data de 8 decembrie 2008”, a explicat magistratul Cristinel Grosu, preşedintele Secţiei comerciale şi contencios administrativ al Curţii de Apel Suceava.
El a arătat că aceste concluzii au fost trase în urma întâlnirilor trimestriale organizate de Curtea de Apel Suceava cu judecătorii care soluţionează cauzele de contencios administrativ, de la instanţele arondate.

• trei ani, legislaţia românească în domeniu a corespuns cu legislaţia comunitară vreme de cinci luni şi opt zile

Judecătorul sucevean a prezentat un scurt istoric al situaţiei: Taxa în discuţie a fost iniţial percepută ca taxă de primă înmatriculare prin modificările aduse codului fiscal începând cu luna ianuarie 2007. Singurul criteriu pentru care era percepută taxa era înmatricularea autovehiculelor. Având în vedere că jurisprudenţa comunitară impunea ca taxa să fie percepută diferenţiat în funcţie de vechimea autovehiculului, criteriu pe care legislaţia naţională nu-l îndeplinea, Comisia Europeană a declanşat procedura de infrigement (încălcare a tratatului Comunităţii Europene). Ca urmare a declanşării acestei proceduri, România a adoptat OUG 50/2008 care instituie taxa de poluare începând cu 1 iulie 2008. Acest act normativ a avut avizul Comisiei Europene şi a respectat procedura comunitară de percepere a taxei. După instalarea crizei economice şi extinderea efectelor acesteia, în scopul protejării pieţei interne, în luna decembrie 2008 a fost adoptat un alt act normativ care a modificat OUG 50/2008, în sensul de a scuti de la plata taxei de poluare autovehiculele cu norma de poluare Euro 4, fabricate preponderent în România. Acest act normativ prevedea pe de altă parte creşterea taxei de poluare pentru autovehiculele second hand achiziţionate din celelalte state comunitare, prevedere care a fost considerată neconformă cu legislaţia comunitară, motiv pentru care Comisia Europeană, în luna iunie a anului 2009 a deschis din nou procedura de încălcare a tratatului faţă de România. În prezent, Guvernul României trebuie să dea un răspuns la somaţia transmisă de Uniunea Europeană dar oricum, această discriminare urma să ia sfârşit în 31 decembrie 2009, a explicat judecătorul Cristinel Grosu. El a precizat că în perioada ianuarie 2007 – 31 decembrie 2009, legislaţia noastră a corespuns cu legislaţia comunitară doar în intervalul 1 iulie – 8 decembrie 2008.

• studiu de caz, prezentat de un avocat

Avocatul Răzvan Viorescu, a publicat pe site-ul juridice.ro o sentinţă a Curţii de Apel Suceava din data de 6 noiembrie 2009, dată într-un recurs declarat de o persoană împotriva sentinţei nr. 1408 din 3 iulie 2009 a Tribunalului Suceava, în contradictoriu cu Direcţia Generală a Finanţelor Publice Suceava şi Administraţia Fondului pentru Mediu Bucureşti.
"Prin cererea înregistrată pe rolul Tribunalului Suceava - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal, reclamantul a chemat în judecată Direcţia Generală a Finanţelor Publice Suceava şi Administraţia Fondului pentru Mediu Bucureşti, solicitând obligarea acestora la restituirea sumei achitate cu titlu de taxă de poluare în 7 mai 2009 şi plata dobânzii aferente dar şi obligarea pârâtelor la plata cheltuielilor de judecată ocazionate de proces.
Reclamantul a arătat că, în 10 februarie 2008, a cumpărat din Germania un autoturism la mâna a doua, marca BMW, tipul 525 D, iar pentru a-l înmatricula a fost obligat să achite taxa de poluare prevăzută de dispoziţiile OUG 50/2008, modificată prin OUG 218/2008 şi prin OUG 7/2009.
Taxa de poluare auto achitată pentru reînmatricularea autoturismului a fost încasată, potrivit reclamantului în contul bugetului de stat cu încălcarea articolului 90 alineatul 1 al Tratatului Comunităţii Europene, inclusiv a Tratatului de aderare a României şi Bulgariei, ratificat de România prin Legea 157/2005.
Diferenţierea la care sunt supuse autovehiculele rulate importate faţă de cele deja înmatriculate rezultă din obligativitatea de plată a acestei taxe odată cu prima ei înmatriculare în România, deşi din preambulul OUG 50/2008 rezultă că s-a urmărit asigurarea protecţiei mediului, prin realizarea unor programe şi proiecte pentru îmbunătăţirea calităţii aerului.
Administraţia Fondului pentru Mediu a depus la dosar întâmpinare prin care a solicitat respingerea acţiunii ca nefondată.
Guvernul României a susţinut un act normativ care reglementa introducerea unei taxe speciale pentru maşini începând cu data de 1 ianuarie 2007.
Parlamentul, la propunerea Guvernului, a decis instituirea unei taxe speciale pentru autovehicule, care era plătită de orice persoană fizică sau juridică care înmatricula o maşină pentru prima dată în România.
Faţă de sistemul de calcul al taxei speciale pentru autoturisme şi autovehicule reglementat la Titlul VII din Codul fiscal, Comisia Europeană, prin avizul motivat din data de 28 noiembrie 2007, a considerat că se încalcă principiile Tratatului de instituire a Comunităţii Europene, în sensul că se aplică un regim discriminatoriu pentru autovehiculele second-hand achiziţionate din alte state membre, invitând ţara noastră să adopte măsurile necesare pentru a se conforma avizului menţionat anterior în termen de două luni de la primirea acestuia.
Pentru respectarea principiilor comunitare de impozitare şi pentru stoparea continuării procedurii de constatare a neîndeplinirii obligaţiilor de stat membru, s-a propus abrogarea articolelor din Codul fiscal care reglementau regimul de taxare a autovehiculelor, Administraţia Fondului pentru Mediu a conchis că atâta vreme cât Comisia Europeană a recunoscut că taxa de poluare instituită prin OUG 50/2008 corespunde normelor comunitare, nu pot fi reţinute susţinerile reclamantei potrivit cărora "se constituie o discriminare a regimului fiscal şi că această taxă contravine dispoziţiilor art. 90 din Tratatul Comunităţii Europene".
Procedura demarată de Comisia Europeană împotriva României a fost ridicată în 29 ianuarie 2009, urmare a faptului că noua reglementare era compatibilă cu articolul 90 din Tratatul Comunităţii Europene. Tribunalul Suceava - Secţia comercială, de contencios administrativ şi fiscal, a respins acţiunea ca nefondată.

• Curtea de Apel a infirmat hotărârea Tribunalului

Această hotărâre a Tribunalului Suceava a fost contestată la Curtea de Apel. În 6 noiembrie 2009, Curtea de Apel Suceava, analizând recursul prin prisma actelor dosarului şi a motivelor invocate, l-a constatat întemeiat.
Curtea de Apel Suceava a precizat că la data la care reclamantul a achitat taxa de poluare erau în vigoare prevederile OUG 218/2008, care dispuneau că "autovehiculele M 1 cu norma de poluare Euro 4 a căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 2.000 cmc, precum şi toate autovehiculele • 1 cu norma de poluare Euro 4 care se înmatriculează pentru prima dată în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene în perioada 15 decembrie 2008 - 31 decembrie 2009 inclusiv se exceptează de la obligaţia de plată a taxei pe poluare pentru autovehicule, stabilită potrivit prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului 50/2008".
Ori, printre argumentele care au stat la baza adoptării acestei măsuri legislative se află protejarea pieţei interne prin "păstrarea locurilor de muncă în economia românească, iar un loc de muncă în industria constructoare reprezintă patru locuri de muncă în industria furnizoare", aşa cum rezultă din preambulul OUG 218/2008.
De asemenea, scopul protejării pieţei interne de autovehicule rezultă implicit din faptul că în România, piaţa este dominată de producătorii autovehiculelor ale căror caracteristici tehnice permit scutirea de la plata taxei de poluare.
În această modalitate de reglementare, prin modul în care este formulată legislaţia românească, se urmăreşte un efect protecţionist la nivelul industriei naţionale a autovehiculelor noi, a menţionat instanţa.
În conformitate cu jurisprudenţa constantă a Curţii de Justiţie Europene, statele membre pot prevedea taxarea diferenţiată a unor produse similare, cu condiţia ca aceasta să se bazeze pe criterii obiective şi să nu aibă ca efect protejarea producţiei naţionale.
În urma cerinţei de "primă înmatriculare", toate maşinile noi înmatriculate în perioada 15 decembrie 2008- 31 decembrie 2009, care intră direct pe piaţa maşinilor de ocazie din România, circulă fără să fie impuse taxei de poluare.
Pe de altă parte, autovehiculele de o calitate asemănătoare, care urmează să fie înregistrate în România în aceeaşi perioadă, dar nu pentru prima dată, şi care intră în concurenţă directă cu produsele naţionale, vor fi supune unei taxe substanţiale.
Pentru aceste considerente, Curtea de Apel Suceava a constatat că reglementarea naţională a taxei de poluare conform căreia aceasta se suspendă pentru anumite autovehicule, însă creşte pentru anumite maşini de ocazie provenite din alte state membre încalcă dispoziţiile articolului 90 alineatul 1 din Tratatul CE.
Comisia Europeană a transmis României o "scrisoare de somare", ca primă etapă a procedurii de încălcare a dreptului comunitar, prevăzută de articolul 226 din Tratatul CE şi a stabilit că judecătorul naţional este obligat să aplice normele comunitare, în mod direct, dacă acestea contravin normelor interne, fără a solicita sau aştepta eliminarea acestora pe cale administrativă sau unei alte proceduri constituţionale.
Având în vedere aceste considerente, Curtea de Apel Suceava a admis recursul şi a modificat, parţial, sentinţa atacată, în sensul admiterii acţiunii şi obligării pârâţilor la plata sumei de 5.674 lei şi a dobânzii legale aferentei sumei la data efectuării plăţii, precum şi la a 59,30 lei cheltuieli de judecată din ambele instanţe.
De la 1 ianuarie 2010, proprietarii maşinilor care au motorizări conforme cu normele de poluare Euro 4 plătesc şi ei taxa de primă înmatriculare, nivelul acesteia fiind stabilit în funcţie de capacitatea cilindrică şi emisiile CO2 ale modelului.