Friday, October 22, 2010

Isra-Mart srl:Reportaj la fabrica GE din Austria: Vezi motorul de 100 mil. $ care va scadea facturile la energie

www.isra-mart.com

Isra-Mart srl news:

In inima Tirolului, acolo unde Alpii ajung la cele mai mari altitudini pe teritoriul Austriei, fabrica Jenbacher, situata la o aruncatura de bat de statiunea Innsbruck, renumita printre turistii pasionati de ski, incepea acum mai bine de 60 de ani productia in serie de motoare diesel. In timp, progresele tehnologice facute la fabrica din Jenbach a atras atentia gigantului american General Electric (GE), care a si achizitionat-o, in 2003, transformand-o in cel mai mare parc industrial din zona.

Un an mai tarziu, americanii au inceput sa-si mobilizeze armatele de ingineri si fondurile de milioane de dolari pentru a realiza proiectul celui mai mare si puternic motor cu gaze, botezat J920. Prototipul a fost gata in 2010, iar in august, deja testat cu succes. La inceputul anului, motorul va fi pus in functiune pentru a furniza electricitate orasului Rosenheim, un oras din Bavaria cu circa 60.000 de locuitori.

Desi nu este mai mare decat o sufragerie de apartament, noul motor de 9,5 MW poate genera electricitate suficienta pentru 18.500 de gospodarii de dimensiuni medii, iar utilizarea sa “scuteste” mediul inconjurator de 1,5 tone de emisii de dioxid de carbon anual – cam cat produc 800 de autoturisme.

Modelul J920 este destinat, in special, surselor descentralizate si independente de alimentare cu energie in zonele izolate, cu temperaturi ridicate sau aflate la mare altitudine. Motorul porneste in mai putin de cinci minute, iar functionarea sa poate fi ajustata in functie de nevoia de electricitate. In cazul cogenerarii (productia combinata de energie termica si mecanica pe baza unui singur combustibil – n. red.), nivelul de eficienta poate fi de peste 90%, ceea ce inseamna economii de combustibil de peste 130 de milioane KWh de energie primara (adica 76.000 de barili de petrol).

Mai departe, si consumatorul obisnuit poate sa faca economii. O eficienta crescuta in functionarea centralei electrice inseamna totodata si micsorarea pierderilor de energie, ceea ce duce la o scadere a facturilor la energia electrica. In Romania, de exemplu, pierderile de energie reprezinta o treime din consumul de resurse primare, cele mai mari inregistrandu-se in cazul cladirilor (blocuri nereabilitate) si al transporturilor. In plus, intensitatea energetica este foarte ridicata, de circa patru ori mai mare decat cea medie din Uniunea Europeana. Altfel spus, ineficienta energetica provoaca pierderi enorme sistemului energetic romanesc, secatuind atat resursele, cat si buzunarele consumatorilor. Practic, factura la energie este cu atat mai scumpa cu cat pierderile care trebuie acoperite sunt mai mari.

Noul motor al General Electric poate fi folosit de centralele electrice care alimenteaza orasele, dar si de consumatori industriali mici si mijlocii, costurile pentru punerea pe picioare a unei centrale cu o capacitate de 100 de MW (altfel spus, 10 motoare J920), ajungand 70-80 de milioane de euro.

Dincolo de datele tehnice, care claseaza J920 ca fiind cel mai avansat model, dar si cel mai puternic si eficient din punct de vedere electric, noul motor inseamna si o investitie de 100 de milioane de dolari si o munca de peste 4 ani. “J920 este cea mai mare investitie din istoria acestei afaceri”, a declarat Prady Iyyanky, CEO-ul diviziei de motoare cu gaz a GE Energy Jenbacher, in cadrul conferintei de presa prin care se anunta lansarea oficiala a produsului.

Motorul va fi disponibil spre comercializare pana in 2012

Intregul eveniment de lansare a fost o adevarata desfasurare de forte in mica localitate austriaca. Inca de dimineata, avioanele de mici dimensiuni aterizau pe aeroportul dintre munti, pline-ochi cu jurnalisti sau alti invitati la evenimentul organizat de GE Power & Water.

Peste 30 de jurnalisti au sosit din toate colturile Europei, flancati de specialistii in comunicare ai companiei, pentru a asista la conferinta de presa de la sediul din Jenbach. Au vorbit, pe rand, Prady Iyyanky, seful diviziei, apoi Steve Bolze – CEO-ul Power & Water GE Energy Infrastructure si Georg Knoth – CEO-ul GE pentru Germania, Austria si Elvetia, Karl Wetzlmayer, product line management leader al diviziei de motoare cu gaz (in foto de la stanga la dreapta), si Volker Schulte, director general al diviziei de inginerie din cadrul GE Jenbacher – toti cei care, acum patru ani, puneau la punct, in aceeasi sala, ultimele detalii pentru cel mai costisitor proiect al fabricii – J920.

“In 2006, am decis sa investim mai mult de 100 de milioane de dolari pentru un nou motor, fara sa ne recuperam investitia cel putin cinci ani, iar dupa patru ani, iata noul produs. Vedem un mare potentail ca piete de desfacere in tarile emergente ca Brazilia, India si Indonezia”, a spus Bolze.

Knoth a adaugat ca Europa va fi o regiune de interes central pentru GE, mai ales in care Uniunea Europeana impune ca pana in 2020 emisiile de dioxid de carbon sa fie emise cu 20% fata de nivelul din 1990, consumul energetic sa scada cu 20%, iar 20% din energia produsa sa provinda din surse regenerabile (principiul 20/20/20). Pentru realizarea acestui motor, care combina electricitatea cu energia termica, 200 de ingineri au lucrat timp de sase ani, a mai spus Schulte.

Imediat dupa conferinta de presa, care a fost transmisa si pe Internet, toti cei 250 de invitati – jurnalisti, clienti, parteneri, oficiali GE si autoritati locale – au asistat apoi la dezvelirea noului model, in cadrul unui program artistic care a imbinat dansul modern cu un fundal muzical compus din sunetele, neprelucrate, din fabrica. Primul motor J920 iesit de pe portile fabricii a fost deja achizitionat, dar productia in serie va incepe in curand, astfel incat pana in 2012 modelul sa fie disponibil spre comercializare.

Directorii GE nu au precizat care este costul J920, precizand doar ca este un pret “competitiv fata de concurenta”. De asemenea, nici detalii legate de asteptarile privind volumul de vanzari nu au fost furnizate de managerii GE.

Modelul J920 foloseste un concept cu trei module care permite obtinerea unui grup electrogen standardizat, inclus in motorul ca atare, un generator si un modul auxiliar. La fel ca un model anterior, de la care s-a pornit pentru realizarea noului motor, J920 este prevazut cu un sistem de turboalimentare in doua trepte.