Wednesday, June 29, 2011

Isra-Mart srl: Şoferii, daţi afară din marile oraşe europene

www.isra-mart.com

Capitalele europene vor avea tot mai multe zone pietonale, iar locuitorilor li se vor oferi din ce în ce mai multe alternative la "clasicul" automobil, scrie The New York Times.

Dacă în Statele Unite autorităţile încearcă o sincronizare cât mai eficientă a semafoarelor pentru fluidizarea traficului, iar firmele de software scot aplicaţie după aplicaţie pentru a veni în ajutorul şoferilor, Europa vrea mai puţine maşini pe străzile marilor capitale ale vechiului continent.

În Londra şi Stockholm, şoferii trebuie să plătească o taxă specială în momentul în care intră în zonele ultracentrale.

Zeci de oraşe din Germania au zone "verzi" unde doar automobilele cu emisii CO2 reduse au acces. Munchen, Viena şi Copenhaga au tot mai multe zone pietonale după ce autorităţile au închis pentru automobile numeroase artere, sau pieţe ale oraşelor.

Paris şi Barcelona încurajează mersul pe bicicletă prin programele de închiriere (bike-sharing). Şi programele de car-sharing devin populare în metropolele europene. Toate aceste măsuri sunt corelate cu un preţ al carburanţilor tot mai ridicat, fapt ce face din şofatul prin marile oraşe europene o experienţă din ce în ce mai neplăcută

În oraşele unde traficul rutier era la un nivel foarte ridicat, autorităţile transformă metropolele în "paradisuri pentru iubitorii de plimbări", spune Lee Schipper, specialist în domeniul transporturilor şi profesor la universitatea britanică Stanford.

Elveţia - paradis pentru pietoni, infern pentru şoferi

Elveţienii sunt şi mai drastici cu şoferii. Multe pasaje subterane sau pasarele din Zurich au fost dezafectate, iar şoferii se confruntă cu semafoare tot mai "neprietenoase". Administraţia locală care se ocupă cu sincronizarea semafoarelor a crescut intervalul la care conducătorii auto au culoarea verde. Pietonii nu trebuie să aştepte mai mult de 20 de secunde pentru a traversa. Mai mult decât atât, pe străzile din Zurich apar tot mai multe semafoare, unele în zone care nu necesită astfel mijloace de semnalizare.

Şi dacă asta nu îi descurajează pe şoferi, vatmanii tramvaielor au posibilitatea de a schimba culoarea semaforului în favoarea lor. În alte zone centrale, limita de viteză a fost redusă la maximum, semnele de circulaţie au fost eliminate în totalitate, astfel că pietonii pot traversa în orice moment şi în orice zonă de acest fel.

Andy Fellmann, şeful departamentului de planificare al traficului din Zurich savurează imaginea maşinilor blocate într-un cârd de pietoni şi biciclişti pe o stradă devenită între timp zonă pietonală, scrie jurnalistul de la New York Times. 91 % din parlamentarii elveţieni merg cu tramvaiul la serviciu.

Mall-urile nou contruite au un număr limitat de locuri de parcare, astfel că vizitatorii preferă să vină la cumpărături cu mijloacele de transport în comun.

Norvegia vrea să interzică comercializarea maşinilor pe benzină sau motorină

În Norvegia se discută serios despre un proiect de lege privind interzicerea comercializării maşinilor alimentate cu benzină, motorină sau GPL începând cu anul 2015.

Maşinile-hibrid şi cele alimentate cu benzină, motorină sau GPL aflate deja în circulaţie nu vor fi afectate.

Francezii vor să interzică circulaţia maşinilor mai vechi de 12 ani

Şi francezii vor să circulaţia maşinilor fabricate înainte de 2000 în suburbia Seine Saint Denis din Paris să fie interzisă începând cu 2012, urmând ca în viitorul nu foarte îndepărtat, restricţia să cuprindă mai toată Franţa.

Ministerul Mediului vrea să extindă restricţia, deocamdată în fază de experiment, în alte 7 oraşe din Franţa: Paris, Clermont Ferrand, Lyon, Aix en Provence, Grenoble, Bordeaux şi Nice. Comunitatea din Saint Denis va fi însă pionierul acestei iniţiative. Presa franceză spune că nu se cunosc detaliile acestui proiect, dar că municipalitatea trebuie ca până în 2012 să reuşească să pună la punct toate amănuntele pentru ca circulaţia
autovehiculelor fabricate înainte de anul 2000 să fie interzisă.

Maşinile pe benzină şi diesel, interzise in oraşele europene până în 2050

Comisia Europeană a propus la sfârşitul lunii martie interzicerea circulaţiei autovehiculelor care folosesc benzină şi motorină în centrele marilor oraşe europene până în anul 2050. Iniţiativa a fost înaintată de comisarul pe probleme de transport la Comisia Europeană Siim Kallas.

Oficialii europeni speră că în acest mod emisiile de dioxid de carbon vor scădea cu 60% şi dependenţa de petrol a Europei va fi mai mică. De asemenea, se urmăreşte ca majoritatea călătoriilor care se întind pe o distanţă mai mică de 305 kilometri să se facă cu trenul.

Comisia Europeană îşi propune ca 50% din parcul auto din Europa să fie format din maşini cu zero emisii de CO2 până în 2030, iar până în anul 2050 toate maşinile ce funcţionează pe benzină sau motorină să fie interzise în marile oraşe europene.

Se are în vedere înfiinţarea unui sistem centralizat de transport în Europa (Single European Transport Area) care să lege toate aeroporturile de principalele linii feroviare atât pentru transportul de persoane cât ţi pentru cel de marfă.