Wednesday, December 9, 2009

Isramart :Auditul energetic, businessul anului 2010

Isramart news:
Scenariul blocării aproape totale a tranzac¬ţiilor imobiliare începând cu ianuarie 2010, devine tot mai plauzibil potrivit oficialilor Asociaţiei Auditorilor Ener¬getici pentru Clădiri (AAEC). Din acel moment, nicio tranzacţie imobiliară, excepţie cele cu terenuri, nu va mai fi efectuată în lipsa unui certi¬ficat energetic, eliberat de auditori specializaţi. În Mureş, numărul acestora este astazi de 10 auditori atestaţi.

Parlamentul European ia în discuţie în această lună chiar modificarea directivei ce impune obligativitatea certificării energetice a clădirilor din ianuarie 2010, în sensul anulării oricărei tranzacţii care nu dispune de un astfel de document. În măsura în care piaţa imobiliară din România funcţionează oricum la cota de avarie, măsură impusă de la Bruxelles ar putea bloca total vânzarea apartamentelor vechi, cele care s-au tranzacţionat cel mai bine şi în 2009.

Hopul de la notar
“Legea 372/2005, ce transpune integral în legislaţia naţională prevederile Directivei nr. 2002/91/CE a Parlamentului European, spune că imobilele nou construite precum şi cele ce sunt vândute sau închiriate trebuie să deţină acest paşaport energetic, ce va fi pus la dispozitie de către proprietar. În viitor, birourile notariale nu au voie să încheie contracte de vânzare-cumpărare fără ca acest certificat să fie ataşat. În acest regim vor intra, de asemenea, şi contractele de închiriere. Aceasta începând cu 1 ianuarie 2010”, conform legislatiei in vigoare, explică Radu Codreanu, coordonatorul Asociaţiei Auditorilor Energetici pentru Clădiri, filiala Mureş (AAEC). El susţine că aceeaşi lege prevede ca, pentru clădirile noi, care au autorizaţie de construcţie eliberată după 1 ianuarie 2007, acest certificat este obligatoriu, un document care trebuie inclus în cartea tehnică a clădirii şi care trebuie prezentat la recepţia lucrării. “Din ianuarie 2007 încoace au fost eliberate sute, poate chiar mii de autorizaţii de construcţie la nivelul judetului Mureş. Multe lucrări au fost deja recepţionate dar n-am auzit de certificarea lor energetică deşi legislaţia în vigoare menţionează clar că aceste certificate trebuie înregistrate şi la Primăriile unde sunt arondate imobilele”, spune Radu Codreanu.

Paşaport energetic pe 10 ani
Potrivit auditorului mureşean, aceste “paşapoarte energetice” au valabilitate 10 ani, dar în cazul în care se fac modificări la un imobil, se modifică şi parametrii energetici şi atunci certificatul trebuie reînnoit. În momentul tranzacţionării imobilului respectiv, documentul trebuie să fie obligatoriu ataşat la dosar. Pentru clădirile ce urmează a fi reabilitate prin Programul Naţional de Reabilitare Termică, Primăriile cer o expertiză şi un audit energetic ce conţine şi Certificatul de Performanţă Energetică. Expertiza înseamnă o constatare a situaţiei existente, legată de construcţia blocului, de sistemele de încălzire, de distribuţia agentului termic, de instalaţii. Apoi, auditul energetic reprezintă soluţiile tehnice care se aduc, atât constructive cât şi din punct de vedere al instalaţiilor, pentru ca să se atingă obiectivul urmărit, adică reducerea consumului. “Putem fi însă contactaţi direct de toţi proprietarii care vor să-şi reabiliteze termic imobilele pe cheltuială proprie, sau de dezvoltatorii imobiliari. La fel şi de persoane fizice si juridice ce intenţionează a construi sau a face tranzacţii imobiliare”, mai spune Radu Codreanu.

Clasa energetică dă valoarea locuinţei
“Trăim în secolul 21, când încălzirea globală datorată emisiilor de dioxid de carbon ridică mari probleme. Nu e doar o taxă nouă, cum ar putea interpreta oamenii. De fapt, acest document vine în sprijinul proprietarilor, înseamnă radiografia reală a unui imobil. Cineva care cumpără o locuinţă, de la un dezvoltator imobiliar sau de la un alt proprietar poate să vadă din start consumurile energetice. Trebuie doar să solicite acest certificat şi acesta îi va spune dacă respectiva locuinţă îşi merită banii, dacă e bine făcută, ori dacă va trebui să mai investească bani pentru a-şi aduce proprietatea la nişte parametri economici. Noi, auditorii energetici, putem oferi şi aceste servicii de consultanţă, să le explicăm oamenilor care îşi cumpără locuinţe pe ce dau banii, de fapt. Acest document este, de fapt, un paşaport energetic al clădirii certificate. Este important şi pentru cel care vinde un imobil nou să deţină acest certificat. El reprezintă o garanţie a unei lucrări de bună calitate, lucru care ar trebui să-l ajute pe vânzător să obţină un preţ bun. Singurii care au de pierdut sunt cei care încercau până acum să înşele cumpărătorii, cu locuinţe făcute de mântuială. Ei, de acum, nu vor mai putea face acest lucru.”, a încheiat auditorul mureşean.

Primarii mureşeni nu înţeleg
Cei 10 auditori energetici atestaţi pe care-i are judeţul Mureş (opt în Târgu Mureş şi doi în Reghin), membri ai filialei judeţene a AAEC, s-au întâlnit în decursul verii de mai multe ori, încercând să pună la cale un plan comun pentru promovarea acestei legi la nivelul instituţiilor statului (primării, notari, administraţii financiare, etc) dar şi la nivelul persoanelor fizice. Este vorba de o lege în vigoare, de fapt, din 01.01.2007, dar care nu era aplicată. Radu Codreanu mentionează că a găsit o uşă deschisă la primarul Târgu Mureşului, Dorin Florea, care a acceptat că legea respectivă trebuie respectată si aplicată, dar că primarii celorlalte oraşe şi cei ai comunelor judeţului nu au înţeles acest lucru. “Următorul pas este să încercăm să-i convingem printr-o colaborare la nivel de Consiliu Judeţean. Trebuie să-i convingem pe oameni că obligativitatea prezentării certificatului energetic nu e o invenţie a auditorilor, a Primariilor sau a Guvernului. Nu e o nouă taxă, ci vine în urma unei Directive a Parlamentului European, care e valabilă si aplicată în toate ţările Uniunii Europene. Aşa cum avem şi beneficii de pe urma UE, asa cum avem finanţări în proiecte de mediu şi multe altele, avem şi anumite obligatii. Cu siguranţă, cei care nu vor să audă acum de aceste certificate, vor trebui să răspundă la un moment dat în faţa forurilor administrative superioare. S-au recepţionat atâtea clădiri în ultimii doi ani şi toate care au avut autorizaţie de construire eliberată după 2007 ar fi trebuit să aibă aceste certificate energetice. E simplu, autorizaţii, recepţii la terminarea lucrărilor şi, bineînţeles, certificatele aferente”, spune Radu Codreanu.

Clasificarea blocurilor
Potrivit informaţiilor oficiale, fondul locativ se situează pe locul 2 în România, după industrie, la capitolul consumului de energie. Circa 40% din consumul termoenergetic al ţării vine din zona clădirilor. Dacă problema energetică este parţial rezolvată la clădirile noi, care la recepţia lucrărilor sunt obligate să prezinte un certificat de performanţă energetică, situaţia este diferită în cazul blocurilor vechi. Conform legislatiei in vigoare, clădirile vor fi împărţite în şapte categorii de la A la G, în care A reprezintă un consum optim de energie (constructii pasive), iar G un consum foarte mare. „Majoritatea blocurilor vechi din România se clasifică în acest moment între C şi D şi sunt aduse prin reabilitare termică în zona B sau uneori A. Certificarea energetică nu schimbă valoarea imobilului, ci informează proprietarul sau cumpărătorul despre performanţa energetică a locuinţei. Obiectivul la nivel european este realizarea unei economii de energie de 9% în următorii 9 ani“, a declarat Emilia-Cerna Mladin, preşedintele Asociaţiei Auditorilor Energetici pentru Clădiri din Romania (AAEC).
În România, clasa de referinţă pen¬tru auditul energetic va fi deocamdata Clasa B. Re¬gu¬la care se va aplica pe piaţa imobi¬lelor începând cu anul viitor va prevedea ca toate clădirile noi sa fie obligatoriu cons¬truite conform normelor care să le ca¬li¬fi¬ce în Clasele A şi B. În cazul clă¬di¬rilor vechi, lucrările de reabilitare termică vor trebui făcute în ideea ob¬ţi¬nerii ca¬lifi¬ca¬tivului B.

Deficitul de auditori
În prezent, realizarea unui certificat energetic durează cam 3 zile, functie de complexitatea imobilului si dacă auditorul are la dispoziţie documentatia necesara referitoare imobilului certificat. La realizarea Certificatului de Performanţă Energetică se iau în calcul o serie de date ale clădirii certificate şi se compară cu clădirea de referinţă, care este identică cu clădirea certificată, dar care îndeplineşte standarde energetice optime, şi la final se dă o notă. Potrivit specialiştilor, costul unui certificat diferă în funcţie de suprafaţa imobilului. La o casă de 100 mp costul este aproximativ similar cu cel al taxei la cadastru, deci nu foarte ridicat. Marea problemă începând cu 2010 va fi deficitul de auditori. Cei 700 de experţi atestaţi la nivel naţional până în prezent nu vor face faţă ritmului de tranzacţionare de pe piaţă, cu atât mai mult cu cât se speră la o revigorare a pieţei imobiliare în anii viitori.

Avem lege, n-avem metodologie
O problemă cu care se vor confrunta auditorii energetici va fi lipsa unei metodologii de auditare pentru apartamentele de bloc. Dacă la nivel european s-a sugerat luarea unei locuinţe etalon, după care să fie efectuat auditul întregului fond locativ, în cazul României situaţia este mai complicată, din cauza diferenţelor mari în legătură cu uzura imobilelor.

Exemplul Franţei
Planul francezilor de reducere a consumului de energie şi a emisiilor de CO2 în cazul clădirilor se numeşte „Batiment Grenelle“. A fost elaborat în 2007 şi adoptat de Guvernul francez în ianuarie 2009. La nouă luni de la aplicarea acestui plan, Guvernul francez a prezentat primele rezultate. Astfel, cererea de locuinţe eficiente energetic a fost de 10 ori mai mare faţă de estimările oficiale (20.000 de locuinţe în 2009). Aproximativ 50.000 de credite cu dobândă zero au fost solicitate în Franţa în scopul îmbunătăţirii confortului termic al locuinţei. În plus, în următoarele luni, Guvernul de la Paris îşi propune să aloce 1,7 miliarde de euro proiectelor de eficientizare energetică a locuintelor, ceea ce corespunde creării unui front de lucru pentru peste 45.000 de oameni.
“Referitor la blocajul pieţei imobiliare, despre care se tot vorbeşte, acesta este posibil în opinia mea numai dacă toţi cei care au case şi apartamente de vânzare sau de închiriat, vin toţi deodată, pe capul nostru, şi doresc să le facem aceste certificate energetice urgent. Acest lucru ar trebui evitat, prin programarea lor din timp şi atunci sigur nu vor exista nemulţumiri! E şi un semnal către agenţiile imobiliare, ce au un număr mare de oferte de vânzare !”
Radu Codreanu, coordonatorul AAEC Mureş